پاسخ همه سوالات شما درباره خرید شمش طلا در بورس

 پاسخ همه سوالات شما درباره خرید شمش طلا در بورس

با توجه به آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران از ۱۸ اسفند ماه سال گذشته و روند رو به رشد حجم این معاملات و همچنین امکان ورود به این بازار با سرمایه خرد و اندک، در این نوشته به ۱۰ پرسش متداول در خصوص انجام معاملات گواهی سپرده شمش طلا پاسخ داده شده است.

اولین گام برای خرید گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا چیست؟

برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا، مشتری باید دارای کد بازار مالی بورس کالا باشد. لذا کلیه اشخاصی که در سامانه جدید مشتریان بورس کالا دارای کد معاملاتی بازار مشتقه هستند یا اشخاص حقیقی دارای کد معاملاتی بازار فیزیکی، قادر به انجام معاملات مذکور هستند.مشتریان برای دریافت کد معاملاتی می‌توانند اطلاعات لازم را از شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز معاملات مشتقه مبتنی بر کالا دریافت نمایند.

دارایی پایه در این معاملات چیست؟

دارایی پایه، شمش طلای حدوداً یک کیلوگرمی با عیار حداقل ٩٩۵ می‌باشد.

هر واحد گواهی سپرده کالایی معادل چه میزان طلا می‌باشد؟

هر گواهی سپرده کالایی معادل ١٠٠ سوت یا ٠.١ گرم طلا می‌باشد. حداقل خرید در بازار نیز ١ گواهی سپرده کالایی می‌‎باشد.

آیا مشتریان امکان سپرده گذاری شمش طلا در انبار پذیرش شده در بورس را دارند؟

خیر در حال حاضر صرفا شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده‌ی مورد تایید انباردار، مجاز به سپرده‌گذاری شمش طلا در انبار پذیرش شده می‌باشند.

معاملات در چه سامانه‌ای انجام می‌شود؟

معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا در سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران (سما) انجام می‌شود.

برای خرید در این بازار مشتری چگونه وجوه را واریز می‌کند؟

برای انجام معاملات در این بازار، مشتری وجوه مدنظر خود را به حساب کارگزار خود واریز می‎نماید. کارگزار موظف است معادل وجوه واریزی مشتری، وجه را با استفاده از شناسه واریز یکتای مشتری به حساب عملیاتی معرفی‌شده از سوی بورس کالای ایران واریز می‌کند. بورس کالا حداکثر ظرف یک روز کاری، معادل وجوه واریزی، دفتر دارایی مشتری را شارژ می‌نماید. در این شرایط، مشتری قادر به خرید در این بازار خواهد بود.

آیا مالکیت گواهی سپرده کالایی مشمول هزینه انبارداری خواهد شد؟

بله همانند سایر گواهی‌های سپرده کالایی، انباردار شمش طلا نیز بابت خدمات نگهداری شمش طلا در انبار هزینه انبارداری دریافت می‌نماید. هزینه مزبور مشمول مالیات ارزش افزوده نیز می‌باشد. هزینه انبارداری نیز از طریق سازوکار دفتر دارایی دارنده گواهی سپرده شمش طلا، تسویه می‌شود. چنانچه دارنده اقدام به فروش گواهی سپرده شمش طلا نماید، هزینه انبارداری وی از وجه معامله کسر و در دفتر دارایی انباردار اعمال می‌شود. چنانچه دارنده قصد تحویل‌گرفتن دارایی پایه از انبار را داشته باشد، می‎بایست پس از ارایه درخواست خروج دارایی، هزینه های انبارداری را از طریق افزایش اعتبار دفتر خود به میزان این هزینه، تسویه نماید تا مجوز خروج دارایی پایه از انبار را داشته باشد.

آیا برای انجام معاملات محدودیت وجود دارد؟

در حال حاضر تمامی اشخاص حقیقی می‌توانند با دارا بودن کد معاملات مربوط معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا را انجام دهند. اما به استثنای صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا و بازارگردان، محدودیت دارایی بر روی نماد معاملاتی به میزان حداکثر ۵٠ کیلوگرم شمش طلا اعمال می‌شود. محدودیت حجم هر سفارش خرید نیز ١٠ هزار گواهی سپرده کالایی معادل ١ کیلوگرم شمش طلا است.

معاملات در چه روزها و ساعاتی انجام می‌شود؟

معاملات در کلیه روزهای کاری از شنبه تا پنج‌شنبه انجام می‌شود. به این منظور هر جلسه معاملاتی تا اطلاع ثانوی شامل یک دوره پیش‌گشایش از ساعت ١١:٣٠ تا ١٢ می باشد و در ساعت ١٢ با گشایش نماد از طریق حراج تک قیمتی، معاملات وارد مرحله حراج پیوسته شده و تا ساعت ١۵ ادامه می‌یابد. راس ساعت ١۵ نماد معاملاتی جهت انجام امور تسویه متوقف می‌شود.

محدوده نوسان قیمت نماد معاملات گواهی سپرده شمش طلا به چه صورت است؟

محدوده نوسان قیمت در نماد گواهی سپرده شمش طلا ۵+/- درصد قیمت پایانی روز کاری قبل می‌باشد. البته روز نخست معاملات یعنی روز گشایش نماد معاملاتی، قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کشف می‌شود.

چگونه شمش خود را به صورت فیزیکی تحویل بگیریم؟

مشتریانی که حداقل ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا خریده‌اند می‌توانند درخواست ترخیص شمش را در سامانه معاملات ثبت کرده و پس از مراجعه حضوری به خزانه بانک ملت، شمش طلای خریداری شده را تحویل بگیرند. در همین زمینه امروز یکی از مشتریان که حداقل ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا را در پرتفوی سرمایه گذاری خود داشت پس از ارائه درخواست و بررسی های آزمایشگاهی و تایید دقیق عیار طلا، شمش خود را تحویل گرفت.
از خزانه بانک نیز خبر می رسد که یک مشتری دیگر درخواست ترخیص شمش تحت مالکیت خود را از طریق کارگزار ثبت کرده و در انتظار برای دریافت شمش طلاست.
لازم به یادآوری است با درخواست ترخیص و ارزیابی شمش از سوی مشتری، نمایندگان بورس کالا، آزمایشگاه مورد تایید بورس، خزانه بانک ملت، شرکت تولیدکننده شمش طلا و همچنین مشتری در محل خزانه حضور یافته و شمش تخصیص داده شده به مشتری در سامانه انبار بورس پس از فک پلمپ خزانه، توزین شده و توسط ارزیاب آزمایشگاه نمونه برداری از شمش انجام و مجددا شمش توسط نماینده آزمایشگاه پلمپ می شود.
سپس نمونه ها به آزمایشگاه ارسال شده تا ارزیابی شود که در فرآیند تحویل شمش نخست به مشتری با انجام این اقدامات، در تاریخ ۲۸ فروردین، نتیجه آزمایشات از آزمایشگاه وصول شد که موید عیار درج شده بر روی شمش بود. لذا شمش از نظر کمی و کیفی با مندرجات حک شده بر روی آن و در شناسنامه شمش، مطابقت داشته است.
گفتنی است متقاضیان می‌توانند پس از دریافت کد معاملاتی بازار مالی بورس کالا اقدام به معامله گواهی سپرده شمش طلا کنند.

در پست بعد با گواهی سپرده کالایی شمش طلا بیشتر آشنا خواهید شد.

مرجع:

پایگاه اطلاع رسانی کالا خبر

salmanya ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۲ ۱ استراتژی معاملاتی

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات کاربران
  • با درود جناب یزدانی
    واقعا شما یه استاد به تمام معنا هستید