گواهی سپرده شمش طلا در بورس چیست؟

گواهی سپرده شمش طلا چیست؟

در این مقاله قصد داریم با معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران آشنا شویم و یاد بگیریم چگونه در این بورس گواهی سپرده شمش طلا بخریم. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

گواهی سپرده کالایی شمش طلا جدیدترین ورق بهادار قابل معامله در بورس کالایی ایران است، داراریی پایه در این معاملات حدودا شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار حداقل ۹۹۵ است و هر گواهی سپرده شمش طلا معادل ۱۰۰ سوت یا همان ۱/۰ گرم از شمش طلاست، تا اطلاع ثانوی شمش هاطلا که استاندارد ابلاغی بورس کالا را احراز می کنند صرفا توسط شرکتهای تولید کننده و وارد کننده مورد تأیید انباردار در انبار سپرده گذاری شده و بر مبنای آنها گواهی سپرده صادر می شود. برای انجام معاملات در این بازار کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی باید از طریق شرکتهای کارگزاری برای اخذ کد بازار مالی بورس کالا اقدام کنند، که در حال حاضر اغلب شرکتهای کارگزاری امکان اخذ کد بصورت برخط را برای اشخاص  حقیقی فراهم کردند، همچنین این معاملات در بستر سامانه معاملات بازار مشتقه و ابزارهای نوین مالی بورس کالا انجام می شود.

برای خرید شمش طلا باید چکار بکنیم؟

برای خرید شمش طلا در این بازار مشابه فرایندی که در معاملات سهام و اوراق بهادار وجود دارد، مشتری دارای کد معاملاتی باید وجه موردنظرش را به حساب معرفی شده از طرف کارگزارش واریز و درخواست شارژ دفتر دارایی خود را به کارگزار ارائه کنیم، تسویه معاملات در این بازار نیز با استفاده از سازو کار دفتر دارایی انجام می شود، دفتر دارایی نوعی حساب در سامانه های بورس کالاست که کنترل های هنگام سفارش گذاری، فرآیند تسویه معاملات، تسویه کارمزدها و تمامی هزینه های مرتبط بر معاملات از طریق آن انجام می شود در این روش کارگزار پس از اخذ وجه از مشتری آنرا با شناسه مرتبط با هر مشتری که یک کد یکتاست به حساب معرفی شده از سوی بورس کالا واریز می‌کند بورس نیز وجوه واریز شده را در دفتر دارایی مشتری در سامانه معاملات شارژ می‌کند و پس از آن مشتری قادر به خرید در نماد معاملاتی گواهی سپرده شمش طلاست. چنانچه کارگزار زیرساخت انجام معامله به صورت برخط را فراهم کرده باشد مشتری می‌تواند از این طریق اقدام به معامله نماید و در غیراین صورت کارگزاران پس از دریافت سفارش از مشتری سفارش مشتری را از طریق ایستگاه‌های معاملاتی خود به سامانه معاملات ارسال می‌نمایند.

جلسات معاملاتی گواهی سپرده شمش طلا در چه روزهایی انجام می شود؟

جلسات معاملاتی گواهی سپرده شمش طلا در کلیه‌ی روزهای کاری از شنبه تا پنج‌شنبه برگزار می‌شود به این منظور تا اطلاع ثانوی معاملات با یک دوره‌ی پیش گشایش از ساعت یازده و سی دقیقه آغاز و پس از آن مرحله‌ی گشایش به شیوه‌ی حراج تک قیمتی در ساعت دوازده انجام می‌شود و سپس معاملات در قالب حراج پیوسته تا ساعت پانزده ادامه می‌یابد.

محدوده‌ نوسان قیمت گواهی سپرده شمش طلا چیست؟

محدوده‌ نوسان قیمت این معاملات مثبت و منفی پنج درصد قیمت روز قبل است. باید توجه شود که مهلت تسویه نماد گواهی سپرده کالایی شمش طلا تی بعلاوه ی صفر می‌باشد یعنی در همان روز معاملات تسویه به صورت کامل از طریق دفاتر دارایی مشتریان و ارکان انجام می‌شود تا اطلاع ثانوی چنانچه مشتری قصد برداشت وجه از دفتر دارایی و انتقال به حساب بانکی خودرا داشته باشد درخواستش را به شرکت کارگزاری ارائه می‌نماید و شرکت کارگزاری درخواست برداشت وجه را در سامانه‌ی ثبت می‌نماید.

بورس کالا حداکثر تا چه مدت وجه را به حساب کارگزار واریز می کند؟

بورس کالا حداکثر یک روزکاری پس از ثبت درخواست کارگزار وجه را به حساب کارگزار واریز می‌نماید و شرکت کارگزاری موظف است حداکثر ظرف یک روز کاری وجه مورد نظر را به حساب معرفی شده از سوی مشتری واریز نماید. قابل توجه اینکه چنانچه شرکت کارگزاری دسترسی برخط سامانه را برای مشتری فراهم نماید ثبت درخواست برداشت وجه توسط مشتری از طریق سامانه‌ی معاملات برخط قابل انجام است. البته قرار است در آینده‌ی نزدیک انتقال وجه از دفتر دارایی مشتری به حساب بانکی کارگزار و از آنجا به حساب بانکی مشتری به صورت برخط و لحظه‌ای انجام شود.

چگونه شمش طلا را تحویل بگیریم؟

همچنین برای تحویل گرفتن شمش طلا از خزانه بانک با توجه به تلورانس وزنی شمش‌ها حدودا یک کیلوگرمی هستند و تلورانس عیار آنها که نهصد و نود و پنج تا نهصد و نود و نه می‌باشد مشتری باید حداقل تعداد یازده هزار گواهی سپرده شمش طلا در اختیار داشته باشد تا بتواند درخواست تحویل را در سامانه ثبت نماید. ثبت این درخواست در صورت وجود دسترسی برخط برای مشتری از طریق دسترسی مذکور قابل انجام است در غیر این صورت درخواست مشتری به کارگزاری ارائه شده و کارگزار موظف است درخواست مشتری را در سامانه ثبت نمایند در انتهای روز کاری ثبت درخواست تخصیص شمش طلا به مشتری از طریق مکانیسم سامانه‌ی مدیریت انبار انجام شده و مشتری می‌تواند طبق مواردی که در اطلاعیه‌ی گشایش نماد تعیین می‌شوند با مراجعه به خزانه‌ی بانک و سپری کردن مراحل تحویل طبق ضوابط شمش طلای خود را تحویل بگیرند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت رسمی بورس کالای ایران به آدرس www.ime.co.ir مراجعه نموده و یا با کارگزاری‌های دارای مجوز تماس حاصل فرمایید.

با ما همراه باشید در پست بعدی درباره اینکه چرا به جای سکه گواهی سکه بخریم صحبت خواهیم نمود.

salmanya ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ ۰ بازارهای دوطرفه

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.