ترم دوم-درس ششم-آپشن

سرمایه گذارها گزینه های مختلفی برای سرمایه گذاری دارند که کم ریسک ترینشون اوراق با سود ثابته که همون نرخ بهره بدون ریسک پرداخت میکنند. اینجاست که سرمایه گذار آپشن با خودش فک میکنه اون پول باقیمانده رو کجا بزاره و چه جایی بهتر از این اوراق. پس سود این اوراق نقش مهمی تو قیمت گذاری پرمیوم داره. اما گفتیم که پیش بین قیمت آینده سهم نقش مهمی تو ارزش گذاری آپشن داره. هرچی سهمی پتانسیل نوسان بیشتر یا نوسان پذیری ضمنی بالاتری داشته باشه طبیعتا سرمایه گذارها حاضرند مبلغ بیشتری برا پرمیومش پرداخت کنند. حواستون باشه که نوسان پذیری ضمنی نمیگه سهم بالا میره یا پایین! و اینکه نباید اونو با نوسان پذیری تاریخی اشتباه کرد. نوسان پذیری ضمنی فاکتور کلیدی در مقایسه آپشن ها و یافتن فرصت های ترید به شمار میره.

در پوت آپشن هرچه قیمت دارایی پایه کمتر از قیمت اعمال باشد، قیمت پرمیوم بیشتر است. پوت آپشن هایی که قیمت اعمال آنها کمتر از قیمت دارایی پایه است در زیان (out of the money) و برعکس آن در سود (in the money) نامیده می شوندو در صورتی که دو قسمت برابر باشد (at the money) نامیده می شود. توجه کنیم آپشن های درسود همچنان ممکن است به شما زیان برسانند چون در محاسبه بهای سر به سر باید پرمیوم و کارمزد را لحاظ کرد.

 

اگر قرارباشد همین امروز آپشن را اعمال کنیم، آپشن به اندازه ای که in the money است می ارزد. اپشن های at the money و out of the money ارزش ذاتی ندارند. اما آپشن هایی که هنوز تا سررسید زمان دارند دارای ارزش زمانی extrinsic value هم هستند. ارزش زمانی در واقع احتمال آن را نشان می دهد که دارایی پایه آپشن ممکن است در آینده به سمتی پیش رود که آپشن دارای ارزش ذاتی شود.

 

هرچه زمان تا سررسید بیشتری داشته باشیم برای هردو کال و پوت آپشن این احتمال بیشتر می شود. پرمیوم آپشن یا ارزش بازار آن برابر است با جمع ارزش ذاتی و ارزش زمانی, اما در سررسید فقط ارزش ذاتی ملاک خواهد بود و ارزش زمانی نخواهیم داشت. توجه شود نوع آپشن ( آمریکایی با اروپایی) نیز در ارزش گذاری آن موثر است. اکثر آپشن های بازار آمریکا از نوع آمریکایی هستند

آخرین فاکتور موثر در قیمت گذاری آپشن سود تقسیمی است.به دلیل اینکه قیمت دارایی پایه پس از تقسیم سود تغییر می کند.

تمرینات

  • روی سهم اخابر کال آپشن و پوت آپشن دارای بیشترین موقعیت باز را انتخاب کنید و بررسی کنید در کدام یک از سه حالت هستند (در سود، زیان یا سربه سر).ارزش ذاتی و زمانی آنها را بررسی کنید.
  • آپشن هایی را پیدا کنید که سهام آنها سود تقسیم کرده اند. تفاوت قیمت سهم قبل و بعد تقسیم سود و تفاوت قیمت اعمال قبل و بعد تقسیم سود را مقایسه کنید. به نظر شما ارزش پرمیوم در اعمال جدید و قدیم تغییری می کند؟
salmanya ۲ آذر, ۱۴۰۲ ۰ آموزشهای رایگان آپشن

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.