چگونه در بورس طلای آب شده بخریم

چگونه در بورس طلای آب شده بخریم؟

 
با ورود کامل شمش طلای معدن زرشوران به انبار خزانه بانک ملت، موجودی این دارایی در انبار مذکور همانگونه که اعلام شده بود در فاز نخست به ۳ تن رسید و جهت معامله از طریق بورس کالای ایران در دسترس عموم قرار دارد.
 

چه زمانی می توان معاملات را انجام داد؟

 
معاملات گواهی سپرده شمش طلا در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱:۳۰ با دوره نیم ساعته پیش گشایش تا ساعت ۱۵ فعال است و سرمایه گذاران می توانند پس از اخذ کد معاملاتی بازار مالی برای خرید و فروش در این بازار اقدام کنند. اخذ کد بازار مالی برای اشخاص حقیقی فرآیند ساده‌ای دارد و مشتریان می‌توانند با مراجعه به درگاه آنلاین شرکت‎های کارگزاری دارای مجوز معاملات مشتقه مبتنی بر کالا، در کوتاه‌ترین زمان ممکن کد بازار مالی بورس کالا را دریافت کنند.
 

مشتریان حقوقی از چه طریق می بایست معامله خود را انجام دهند؟

مشتریان حقوقی نیز از طریق شرکت کارگزاری خود باید اقدم به اخذ کد معاملاتی کنند.
همچنین هر گواهی سپرده کالایی معادل ۰.۱ گرم یا ۱۰۰ سوت از شمش طلا است، یعنی سرمایه‌گذاران قادرند در این بازار، طلا را در قالب اوراق با پشتوانه ۱۰۰سوت طلا مورد معامله قرار دهند. این موضوع یکی از مزیت‌های این بازار است که امکان حضور سرمایه‌گذاران خُرد را نیز فراهم کرده است. بنابراین مردم تنها با وجه یک دهم گرم طلا یعنی کمتر از ۳۰۰ هزار تومان می توانند وارد این معاملات بشوند و به جای تحمل ریسک ها و هزینه های معامله در بازار سنتی، به صورت الکترونیکی و آنلاین از طریق کارگزاری ها اقدام به خرید و نگهداری بخشی از شمش طلا کنند.
 

گواهی سپرده شمش طلا چیست؟

گواهی سپرده شمش طلا ورقه بهاداری مبتنی بر طلا است که با مقیاس های کوچک منتشر و در سامانه معاملات بورس کالا قابلیت معامله پیدا می کند. هر گواهی سپرده شمش معادل ۰.۱ گرم (۱۰۰ سوت) از شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ است که از شنبه تا پنجشنبه در بازار مالی بورس کالای ایران قابلیت معامله دارد و ساعت مجاز برای معاملات پس از یک دوره پیش گشایش از ساعت ۱۱:۳۰ تا ساعت ۱۲، با شروع مرحله گشایش از ساعت ۱۲ آغاز و تا ساعت ۳ بعدازظهر به صورت حراج پیوسته ادامه می یابد و دامنه نوسان ۵± درصد در این معاملات اعمال می شود.
 

چگونه می توان معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا را انجام داد؟

برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا، مشتری باید دارای کد بازار مالی بورس کالا باشد. لذا کلیه اشخاصی که در سامانه جدید مشتریان بورس کالا دارای کد معاملاتی بازار مشتقه هستند یا اشخاص حقیقی دارای کد معاملاتی بازار فیزیکی، قادر به انجام معاملات مذکور هستند.
 

نحوه محاسبه قیمت هر گواهی سپرده شمش طلا

برای محاسبه قیمت هر گواهی سپرده شمش طلا با توجه به اینکه هر ورقه بهادار مبتنی بر شمش طلا معادل یک گرم طلا با عیار ۹۹۵ بوده و قیمت هر گرم طلای مرسوم در بازار برمبنای قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار یا همان طلا با عیار ۷۵۰ است، برای محاسبه قیمت یک گرم طلا باید مظنه طلا را در ۹۹۵ ضرب کرده و بر حاصلضرب ۷۵۰*۴.۶۰۸ تقسیم کرد. در ادامه، با تقسیم حاصل به دست آمده بر عدد ۱۰، قیمت هر گواهی سپرده شمش طلا به دست می آید.

 
هر متقاضی خرید گواهی سپرده شمش طلا از بورس باید حداقل به میزان ۰.۱ گرم طلای عیار ۹۹۵ سرمایه داشته باشد و هزینه انبارداری به مبلغ ۳۰ ریال روزانه به ازای هر گواهی سپرده کالایی محاسبه می شود که این هزینه از ابتدای روز تقویمی پس از روز معامله تا پایان روز تحویل از انبار برعهده خریدار است که وجه موردنظر در هنگام تحویل کالا از انبار از دفتر دارایی مشتری تسویه می گردد.
 

شرایط تحویل شمش تحت مالکیت خود از انبار

البته باید در نظر داشت که هر متقاضی دریافت شمش طلا از خزانه پذیرش شده در بورس بایستی مالک ۱۱ هزار گواهی معادل ۱,۱۰۰ گرم طلای عیار ۹۹۵ باشد. بنابراین چنانچه فرد کمتر از ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا را در پرتفوی سرمایه گذاری خود دارا باشد، برای تحویل شمش تحت مالکیت خود از انبار باید به خرید حداقل تا آستانه مجاز اقدام نماید.
 

کلام آخر

گام بعدی پس از آشنایی با معاملات گواهی سپرده شمش طلا و اطلاع از جزییات آن احراز هویت سجام و دریافت کد بازار مالی بورس کالای ایران است که مشتری باید فرایند آن را از طریق کارگزاری منتخب خود سپری کند.
 
 
در پست بعدی سوالات متداول درباره نحوه خرید شمش طلا را بیان می کنیم.
 
salmanya ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ ۰ استراتژی معاملاتی

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.